- Egyetem
- |
- Szervezet
- |
- Kutatás
- |
- Tudomány
- |
- Nemzetközi
- |
- Jelentkezők
- |
- Kultúra
- |
- Hallgatók
- |
- Alumni
- |
- Közlemények
- |
- Folyamatleírások
- |
- Dok
Az ibseni analitikus dráma
Utolsó módosítás: 2019. április 17.
Az emelt szintű irodalom érettségire készülő diákok számára, az Eszterházy Károly Egyetem Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetével és a Magyar Irodalomtörténeti Társaság Heves Megyei Tagozatával közösen indított előadássorozat utolsó alkalmán az analitikus dráma volt a középpontban.
Az analitikus drámát Ibsen Nóra című művének segítségével Herédi Rebeka, az Eszterházy Károly Egyetem magyar- és etikatanár doktorandusz hallgatója mutatta be az alapoktól kezdve. Ibsen drámái azért érdekesek, mert nem az általánosnak vett tulajdonságokkal rendelkeznek és nem kategorizálhatók az egymástól elkülönített és pontosan meghatározható fajtákba, mint a konfliktusos, a középpontos, vagy a kétszintes drámák, hanem keverednek a jellegzetességek.
Ezek a modern drámák epikussá válva, regényesen mutatnak be köznapi történeteket. Dialógusok helyett inkább monológokat alkalmaznak, és a jelen helyett a múlt eseményeivel foglalkoznak, ami megnehezíti a szereplők közötti kommunikációt, elszigetelt magánvilágok kialakulásához vezetve. A hősök, a konfliktusos drámával szemben itt csak saját életükre, gondolkodásukra tudnak változásokat hozni, ami a művek cselekménytelenségének szintén egyik oka.
Az analitikus dráma, ami az érettségi tétel középpontjában áll, a nevéből is adódóan a részek analizálására és azok az egészhez való elhelyezkedésére és kapcsolatára épít. Ibsen esetében, aki csak későbbi műveiben kezdte ezt alkalmazni, ez a múlt és a jelen kapcsolatának kibontakozását, és hosszú életfolyamatok bemutatását jelenti, kevés eseménnyel. Az írót az olyan emberi döntések, bűnök foglalkoztatták, melyeknek hatásai csak sok idő elteltével buknak a felszínre. Tud-e és akar-e az ember szembenézni tetteivel, azok következményeivel vagy csak önmagával?
A Nóra című drámájában a múlt egy régi ismerőssel való találkozás során kerül felszínre, majd egyre többet tudunk meg róla, ahogy haladunk a jelenben. Kibontakozik egy, a férje megmentésének érdekében elkövetett bűncselekmény és egy gyerekként, elnyomva kezelt női főszereplő világképe. A saját magával és tetteivel való szembesülés a főszereplő látszatvilágának széthullásával ér véget, ahogy elhagyja férjét és kilép a szabadságba.
Írta: Géczi Katalin
Fotó: Szántó György